pl | en

Marketing międzynarodowy

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze
Specjalność
Logistyka międzynarodowa
Jednostka organizacyjna
UEP
Poziom kształcenia
studia pierwszego stopnia (licencjackie)
Forma studiów
stacjonarne
Profil kształcenia
ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
2020/2021
Kod przedmiotu
UEPMSG04S.110B.543.20
Język wykładowy
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Blok B
Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa
Milena Ratajczak-Mrozek
Okres
Semestr 5
Forma zaliczenia
Egzamin

Forma prowadzenia i godziny zajęć
  • Uczestnictwo w wykładach: 30
  • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 30
Liczba punktów ECTS
6

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Zapoznanie ze specyfiką marketingu na rynkach międzynarodowych oraz podstawowymi zachowaniami rynkowymi firm we współczesnym otoczeniu międzynarodowym
C2 Poznanie wpływu otoczenia zagranicznego na działalność przedsiębiorstw
C3 Poznanie czynników, korzyści i wad strategii standaryzacji i adaptacji działań marketingowych na rynku międzynarodowym
C4 Zrozumienie specyfiki narzędzi marketingowych (produkt, cena, dystrybucja, promocja) i ich strategii na rynku międzynarodowym

Wymagania wstępne

Podstawy marketingu

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy
W1 Student scharakteryzuje wpływ otoczenia zagranicznego na podejmowane na nim działania marketingowe, dobrać formy wejścia na obce rynki w zależności od specyficznej sytuacji przedsiębiorstwa, branży oraz rynku, na którym firma zamierza prowadzić działalność. K1_W01, K1_W02, K1_W05 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny
W2 Student zna i ocenia wpływ otoczenia zagranicznego na działalność przedsiębiorstw K1_W01, K1_W02, K1_W05 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny
W3 Student zna czynniki, korzyści i wad strategii standaryzacji i adaptacji działań marketingowych na rynku międzynarodowym K1_W01, K1_W02, K1_W05 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny
W4 Student identyfikuje specyfikę narzędzi marketingowych (produkt, cena, dystrybucja, promocja) i projektuje ich strategię na rynku międzynarodowym K1_W01, K1_W02, K1_W05 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny
Umiejętności
U1 Student ocenia wpływ czynników otoczenia międzynarodowego na działalność przedsiębiorstw K1_U02, K1_U06 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny
U2 Student projektuje strategię produktu, ceny, promocji i dystrybucji na rynku międzynarodowym K1_U02, K1_U06 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny
Kompetencji społecznych
K1 Student umie dyskutować w grupie K1_U18 Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
K2 Student umie uargumentować swoje racje K1_K04 Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Istota i zakres marketingu międzynarodowego C1, C2 W1, W2, U1, K1, K2
2. Wpływ otoczenia zagranicznego na działalność marketingową firmy C1, C2 W1, W2, U1, K1, K2
3. Zachowanie nabywcy na rynku międzynarodowym (specyfika rynku B2B) C1 W1, K1, K2
4. Marketing partnerski na rynku międzynarodowym C1 W1, K1, K2
5. Modele i procesy internacjonalizacji przedsiębiorstwa a działalność marketingowa C1, C2, C3 W1, W2, W3, U1, K1, K2
6. Standaryzacja a adaptacja działań marketingowych na rynkach zagranicznych C1, C2, C3 W1, W2, W3, U1, K1, K2
7. Proces wprowadzania produktu na rynek zagraniczny i strategia produktu na rynku międzynarodowym C1, C2, C3, C4 W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2
8. Proces kształtowania międzynarodowej marki C1, C2, C3, C4 W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2
9. Marketingowa strategia dystrybucji na rynkach zagranicznych C1, C2, C3, C4 W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2
10. Kształtowanie strategii promocji na rynku międzynarodowym C1, C2, C3, C4 W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2
11. Kształtowanie marketingowej strategii cen na rynkach zagranicznych C1, C2, C3, C4 W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2

Literatura

Obowiązkowa
  1. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009
  2. K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2014
  3. K. Fonfara et. al., Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000
  4. K. Fonfara (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, PWE, Warszawa 2009
Zalecana
  1. A. Hauke-Lopes, M. Ratajczak-Mrozek, M. Soniewicki, M. Wieczerzycki, Materiały Dydaktyczne nr 338, Marketing Międzynarodowy - wyzwania dla przedsiębiorstw. Studia przypadków i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2018
  2. D. L. Brady, Essentials of International Marketing, New York: Sharpe, 2011

Informacje rozszerzone

Metody nauczania:

Analiza tekstów , Metoda projektów , Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Rozwiązywanie zadań

Metody nauczania Sposób zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi
Ćwiczenia Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt indywidualny Aktywne uczestnictwo w zajęciach, rozwiązywanie zadań i studiów przypadków, przygotowanie projektu, kolokwium pisemne

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane aktywności
Uczestnictwo w wykładach 30
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Uczestnictwo w egzaminie 2
Przygotowanie do ćwiczeń 15
Przygotowanie projektu 40
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium 20
Przygotowanie raportu 10
Przygotowanie prezentacji multimedialnej 10
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
157
ECTS
6.0
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
62
ECTS
2.0
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
80
ECTS
3.0

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut